پاسخ مرحوم شیخ بهایی به شعر فردی از اهل سنّت

ﺑﻪ ﺷﯿﺦ ﺑﻬﺎﯾﯽ (ﺭﻩ) ﮔﻔﺘﻨﺪ ﺷﺨﺼﯽ ﻧﺎﺻﺒﯽﺩﺭ مورد ﺑﺮﺍﺋﺖ و بی‌‌زاری ﺍﺯ ﺧﻠﻔﺎ ﺷﻌﺮﯼ ﺳﺮﻭﺩﻩ است.

شعر آن ناصبی این است:

ﺃﻫﻮﻯ ﻋﻠﻴّﺎً ﺃﻣﻴﺮﺍﻟﻤﺆﻣﻨﻴﻦ ﻭﻻ *** ﺃﺭﺿﻰ ﺑﺴﺐّ ﺃﺑﻲ ﺑﻜﺮٍﻭ ﻻ ﻋﻤﺮﺍ

ﻣﻦ ﺍﺯ ﺩﻭستان ﺍﻣﯿﺮمؤﻣﻨان هستم ﻭ ﺭﺍﺿﯽ ﺑﻪ سبّ و ﻟﻌﻦ أﺑو ﺑﮑﺮ ﻭ ﻋﻤﺮ ﻧﯿﺰ ﻧﯿﺴﺘﻢ

ﻭﻻ ﺃﻗﻮﻝ ﻭﺇﻥ ﻟﻢ ﻳﻌﻄﻴﺎ ﻓﺪﻛﺎً *** ﺑﻨﺖﺍﻟﻨﺒﻲ ﺭﺳﻮﻝ ﺍلله ﻗﺪ ﻛﻔﺮﺍ

ﻭ ﻗﺎﯾﻞ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﻧﯿﺴﺘﻢ ﮐﻪ ﺍﮔﺮ ﻓﺪﮎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﺧﺖ ﭘﯿﻐﻤﺒﺮ (ص) ﻧﺪﺍﺩﻧﺪ، ﮐﺎﻓﺮ ﺷﺪﻧﺪ

ﺍلله ﺃﻋﻠﻢ ﻣﺎﺫﺍ ﻳﺄﺗﻴﺎﻥ ﺑﻪِ *** ﻳﻮﻡﺍﻟﻘﻴﺎﻣﺔ ﻣﻦ ﻋﺬﺭٍ ﺇﺫﺍ ﺍﻋﺘﺬﺭﺍ

ﻭ ﺧﺪﺍ ﺑﻬﺘﺮ می‌‌داند ﮐﻪ ﺭﻭﺯ ﻗﯿﺎﻣﺖ ﺑﺮ ﺍﯾﻦﻋﻤﻞ ﭼﻪ ﻋﺬﺭﯼ ﻭ ﺗﻮﺟﯿﻬﯽ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﺗﺎ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﻃﻠﺐ ﻣﻐﻔﺮﺕ ﮐﻨﻨﺪ.

 

ﺷﯿﺦ ﺑﻬﺎﯾﯽ(ره) ﺩﺭ ﭘﺎﺳﺦﭼﻨﯿﻦ ﻓﺮﻣﻮﺩ:

ﻳﺎ ﺃﻳﻬﺎ ﺍﻟﻤﺪّﻋﻲ ﺣﺐَّ ﺍﻟﻮﺻﻲ ﻭﻟﻢ *** ﺗﺴﻤﺢ ﺑﺴﺐّ ﺃﺑﻲ ﺑﻜﺮٍ ﻭﻻﻋﻤﺮﺍ

ﺍﯼ ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﺍﺩﻋﺎﯼ ﻣﺤﺒﺖ ﻭﺻﯽﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺭﺍ ﮐﺮﺩﯼ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﯽ ﮐﻪﺍﺟﺎﺯﻩ ﻟﻌﻦ ﺍﺑﯽ ﺑﮑﺮ ﻭ ﻋﻤﺮ ﺭﺍ ﻧﺪﺍﺩﯼ

ﻛﺬِﺑﺖَ ﻭﺍلله ﻓﻲ ﺩﻋﻮﻯ ﻣﺤﺒَّﺘﻪِ *** ﺗﺒّﺖ ﻳﺪﺍﻙَ ﺳﺘﺼﻠﻰ ﻓﻲ ﻏﺪٍ ﺳﻘﺮﺍ

ﻗﺴﻢ ﺑﻪ ﺫﺍﺕ ﺣﻖ ﮐﻪ ﺍﺩﻋﺎﯼﻣﺤﺒﺘﺖ ﺩﺭﻭﻍ ﺑﻮﺩ، ﺩﺳﺘﺎﻧﺖﺑﺮﯾﺪﻩ ﺑﺎﺩ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻓﺮﺩﺍ ﺟﺰﺍﯾﺖ ﺩﻭﺯﺥ ﺍﺳﺖ

ﻓﻜﻴﻒ ﺗﻬﻮﻯ ﺃﻣﻴﺮ ﺍﻟﻤﺆﻣﻨﻴﻦ ﻭﻗﺪ *** ﺍﺭﺍﻙَ ﻓﻲ ﺳﺐ ﻣﻦ ﻋﺎﺩﺍﻩ ﻣﻔﺘﻜﺮﺍ

ﭼﮕﻮﻧﻪ ﻋﺎﺷﻖ ﺍﻣﯿﺮﺍﻟﻤﻮﻣﻨﯿﻦﻫﺴﺘﯽ ﻭ ﺩﺭ لعن ﺩﺷﻤﻦ ﺍﻭ ﺩﺭﻧﮓﻭ ﺗﺎﻣﻞ ﻣﯿﮑﻨﯽ؟

ﻓﺈﻥ ﺗﻜﻦ ﺻﺎﺩﻗﺎً ﻓﻴﻤﺎ ﻧﻄﻘﺖ ﺑﻪِ *** ﻓﺎﺑﺮﺉﺇﻟﻰ ﺍﻟﻠﻪ ﻣﻤﻦ ﺧﺎﻥ ﺃﻭﻏﺪﺭﺍ

ﺍﮔﺮ ﺩﺭ ﻣﺪﻋﺎﯼ ﺧﻮﯾﺶ ﺭﺍﺳﺘﮕﻮﻫﺴﺘﯽ، ﭘﺲ ﺍﺯ ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﺧﯿﺎﻧﺖﻭ ﻏﺪﺭ ﮐﺮﺩ ﺗﺒﺮّﯼ ﮐﻦ

ﻭﺃﻧﻜﺮ ﺍﻟﻨﺺ ﻓﻲ ﺧﻢٍ ﻭﺑﻴﻌﺘﻪُ *** ﻭ ﻗﺎﻝﺇﻥ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ ﻗﺪ ﻫﺠﺮﺍ

ﺁﻥ ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﻧﺺ ﻏﺪﯾﺮ ﻭ ﺑﯿﻌﺘﺶﺭﺍ ﺍﻧﮑﺎﺭ ﮐﺮﺩ، ﻭ ﮔﻔﺖ ﮐﻪﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﻫﺬﯾﺎﻥ می‌‌گوید

ﺃﺗﻴﺖَ ﺗﺒﻐﻲ ﻗﻴﺎﻡ ﺍﻟﻌﺬﺭ ﻓﻲ ﻓﺪﻙٍ *** ﺃﺗﺤﺴﺐ ﺍﻷﻣﺮ ﺑﺎﻟﺘﻤﻮﻳﻪ ﻣﺴﺘﺘﺮﺍ

ﻣﯿﺨﻮﺍﻫﯽ ﻓﺎﺟﻌﻪ ﻓﺪﮎ ﺭﻭ ﺗﻮﺟﯿﻪﮐﻨﯽ، ﺁﯾﺎ ﺧﯿﺎﻝ ﻣﯿﮑﻨﯽ ﺍﯾﻦﻣﺴﺌﻠﻪ ﺑﺎ ﭘﯿﭽﺎﻧﺪﻥ ﻣﺴﺘﺘﺮ می‌‌شود؟!

ﺇﻥ ﻛﺎﻥ ﻓﻲ ﻏﺼﺐ ﺣﻖ ﺍﻟﻄﻬﺮ ﻓﺎﻃﻤﺔٍ *** ﺳﻴﻘﺒﻞ ﺍﻟﻌﺬﺭ ﻣﻤﻦ ﺟﺎء ﻣﻌﺘﺬﺭﺍ

ﺍﮔﺮ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺩﺭ مسأله ﻏﺼﺐﺣﻖ ﺯﻫﺮﺍﯼ أﻃﻬﺮ، ﻋﺬﺭ ﻫﺮﻣﻌﺘﺬﺭﯼ ﺭﺍ ﻗﺒﻮﻝ ﮐﻨﺪ

ﻓﻜﻞُ ﺫﻧﺐٍ ﻟﻪ ﻋﺬﺭٌ ﻏﺪﺍﺓ ﻏﺪٍ *** ﻭﻛﻞﻇﻠﻢٍ ﺗﺮﻯ ﻓﻲ ﺍﻟﺤﺸﺮ ﻣﻐﺘﻔﺮﺍ

ﭘﺲ ﺩﺭ ﻓﺮﺩﺍﯼ ﻣﺤﺸﺮ ﻫﺮ ﮔﻨﺎﻫﯽﯾﮏ ﻋﺬﺭﯼ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺩﺍﺷﺖ، ﻭﺧﻮﺍﻫﯽ ﺩﯾﺪ ﮐﻪ ﻫﺮ ﻇﻠﻤﯽ ﺁﻣﺮﺯﯾﺪﻩ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ

ﻓﻼ ﺗﻘﻮﻟﻮﺍ ﻟﻤﻦ ﺃﻳﺎﻣﻪُ ﺻُﺮﻓﺖ *** ﻓﻲﺳﺐِ ﺷﻴﺨﻴﻜﻢ ﻗﺪ ﺿﻞ ﺃﻭ ﻛﻔﺮﺍ

ﭘﺲ ﺑﻪ ﺁن کسی که ﻋﻤﺮﺵ ﺭﺍﺩﺭ لعن شیخین تان ﺳﭙﺮﯼ ﮐﺮﺩ ﻧﮕﻮﯾﯿﺪ ﮐﻪ ﺿﺎﻝ ﻭ ﮐﺎﻓﺮ ﺷﺪ!!

ﺑﻞ ﺳﺎﻣﺤﻮﻩ ﻭﻗﻮﻟﻮﺍ ﻻ ﻧﺂﺧﺬﻩُ *** ﻋﺴﯽﻳﻜﻮﻥ ﻟﻪُ ﻋﺬﺭٌ ﺇﺫﺍ ﺍﻋﺘﺬﺭﺍ

ﺑﻠﮑﻪ ﺑﺒﺨﺸﯿﺪ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻭ ﺑﮕﻮﯾﯿﺪ ﻣﻮﺍﺧﺬﻩ‌‌ﺍﺵ ﻧﻤﯿﮑﻨﯿﻢ، ﺷﺎﯾﺪ ﺗﻮﺟﯿﻬﯽ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻗﯿﺎﻣﺖ ﻣﻌﺬﺭﺕ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ!

ﻓﻜﻴﻒ ﻭﺍﻟﻌﺬﺭ ﻣﺜﻞ ﺍﻟﺸﻤﺲ ﺇﺫ ﺑﺰﻏﺖ *** ﻭﺍﻷﻣﺮ ﻣﺘﻀﺢٌ ﻛﺎﻟﺼﺒﺢ ﺇﺫ ﻇﻬﺮﺍ

ﭼﺮﺍ ﭼﻨﯿﻦ ﻧﺒﺎﺷﺪ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﯽﮐﻪ ﻋﺬﺭ ﮐﺴﯽ ﮐﻪ لعن ﺷﯿﺨﯿﻦ ﮐﺮﺩﻣﺎﻧﻨﺪ ﺧﻮﺭﺷﯿﺪ ﻧﻤﺎﯾﺎﻥ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﻣﺜﻞ ﺻﺒﺢ ﺩﺭﺧﺸﺎﻥ!

ﺣﺒﯿﺐ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﻟﻬﺎﺷﻤﯽ ﺍﻟﺨﻮﺋﯽ(ﻡ ۱۳۲۴ ﻫـ ﻕ)، ﻣﻨﻬﺎﺝ ﺍﻟﺒﺮﺍﻋﺔ ﻓﯽ ﺷﺮﺡ ﻧﻬﺞﺍﻟﺒﻼﻏﺔ

/ 0 نظر / 21 بازدید