اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ المَهدِي صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً ‏وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً ::::::: براى سلامتى و تعجيل در ظهور امام زمان (عجّل الله تعالي فرجه الشريف) صلوات :::::::: اللّهمَّ صَلّ عَلى مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم


میعادگه رب
لینک دوستان

در ادامه سلسله مباحث احکام و مناسک مورد نیاز حجّاج، سری پنجم از احکام و مناسک حج تقدیم می‌شود.

 

مسائل مطرح در این گفتار:

شرایط طواف کننده

5. شروع از حجرالاسود و ختم به آن

6. قرار دادن کعبه درطرف چپ

7. داخل نمودن حجر اسماعیل علیه السلام در طواف


«پنجم: شروع از حجرالاسود و ختم به آن»

مسأله 441- طواف باید از مقابل حجرالاسود شروع شود و از هر جاى حجرالاسود که شروع کند به طورى که در عرف گفته شود از حجرالاسود شروع کرده کافى است. [آیة الله گلپایگانى و آیةالله صافى: طواف باید از اول جزء حجرالاسود شروع شود و چون تحقق آن‏معنى بر وجه حقیقت متعسّر و بلکه متعذّر است، در تحقق آن اکتفا مى‌‌‌شود به این که پیش از رسیدن به حجرالاسود نیت کند و قصد کند که ابتداى طواف در هر دور از محاذى اولین جزء حجر باشد و انتهاى آن همان موضعى که واقعاً انتهاى دور است باشد و زاید، از باب مقدمه علمیه باشد. و این نیت را در ذهن باقى بدارد تا وقتى که محاذى حجر شود و این کافى خواهد بود و با همین نیت هفت دور طواف کند.] چه از ابتداء آن شروع کند چه از وسط یا آخرش ولى از هرکجا شروع کرد باید در دور هفتم به همان جا ختم کند.

مسأله 442- براى شروع از حجرالاسود مى‌‌‌تواند قبل از رسیدن به حجرالاسود قصد کند که طواف را از مقابل حجرالاسود شروع مى‌‌‌کنم و زاید بر آن مقدمه علمیه است و همچنین در دور آخر مى‌‌‌تواند قدرى از حجرالاسود بگذرد با این قصد که زیادى مقدمه علمیه باشد.

مسأله 443- در طواف همان‏طورى که مسلمین طواف مى کنند از محاذات حجرالاسود بدون دقت‏هاى صاحبان و سوسه شروع کند و در دورهاى دیگر لازم نیست مقابل حجر الاسود توقف نماید و تجدید نیت کند. بلکه مى‌‌‌تواند بدون توقف دور بزند تا هفت شوط تمام شود.

مسأله 444- کارى که بعضى افراد نادان انجام مى‌‌‌دهند که مقابل حجر الاسود مى‌‌‌ایستند و براى رعایت محاذات عقب و جلو مى‌‌‌روند موجب ‏اشکال و گاهى‏ حرام است.

مسأله 445- اگر اشتباهاً طواف را از غیر حجر الاسود مانند رکن یمانى شروع کند طوافش باطل است هر چند دور آخر را به حجر الاسود ختم نماید [آیة الله سیستانى، آیة الله فاضل: اگر قصد و شروع از موضع معتبر شرعى است ولى در تطبیق‏ اشتباه کرده است در صورتى که کسرى دور آخر را به قصد طواف تمام کند صحیح است] و همینطور اگر دورهاى طواف را از حجر الاسود شروع کند ولى به موضعى قبل از حجر الاسود مانند رکن یمانى ختم نماید.

 

«ششم: قرار دادن کعبه درطرف چپ»

مسأله 446- در طواف باید سمت چپ طواف‏کننده به طرف کعبه باشد و اگر سمت راست یا پشت یا روبروى او به کعبه باشد و در این حال طواف کند صحیح نیست.

مسأله 447- معیار در شرط مذکور این است که طورى طواف کند که در عرف گفته شود کعبه در طرف چپ اوست و لازم نیست در تمام حالات طواف حقیقتاً کعبه در سمت چپ او باشد بنابراین در موقع دور زدن حجر اسماعیل و گوشه‏هاى کعبه به نحو متعارف اگر سمت چپ او از محاذات کعبه خارج شود بلکه خانه متمایل به پشت او شود اشکالى ندارد.

مسأله 448- اگر به هر علتى مقدارى از طواف بر خلاف متعارف انجام شود مثلًا رو به کعبه یا پشت به آن یا عقب عقب طواف کرد باید برگردد و آن مقدار را جبران کند و اگر نمى‌‌‌تواند برگردد بدون قصد طواف دور بزند [آیةالله سیستانى و آیةالله فاضل: و تا حجرالاسود برود و آن شوط را کاملًا اعاده نماید] تا جائى که باید طواف را از آنجا تدارک کند برسد و از آنجا جبران نماید.

 

«هفتم: داخل نمودن حجر اسماعیل علیه السلام در طواف»

مسأله 449- حجر اسماعیل محلى است که متصل به خانه کعبه است و باید طواف‏کننده از بیرون آن طواف کند.

مسأله 450- اگر دور حجر اسماعیل نگردید و از داخل آن طواف کرد، طوافش باطل است و باید اعاده کند پس اگر اینکار عمدى باشد حکم ابطال عمدى طواف را دارد و اگر سهوى باشد حکم ابطال سهوى را دارد که حکم آن دو خواهد آمد.

مسأله 451- اگر در بعضى از شوط‌‌ها از داخل حجر اسماعیل دور زد، باید آن شوط را اعاده کند و اعاده طواف لازم نیست.

مسأله 452- کسى که یک شوط طواف را از درون حجر اسماعیل علیه السلام انجام داده و بقیه طواف را ادامه داده باید یک شوط دیگر بجا آورد [آیات عظام: خوئى، تبریزى، سیستانى: اگر موالات فوت نشده و اما اگر موالات فوت شده طوافش‏باطل است و باید آنرا و اعمال مترتب بر آنرا تدارک نماید و اگر وقت تدارک گذشته حجش باطل است آیةالله سیستانى اضافه فرمودند: ولى در فرض سهوونسیان اعاده یک شوط واعمال مترتبه کافى است.

آیة الله گلپایگانى، آیة الله صافى: اگر چهار شوط را تمام کرده و داخل حجر شده هر وقت فهمید ناقص را تمام کند و نماز طواف و اعمال مترتبه را ب‏جا آورد و اگر قبل از سه شوط و نیم بوده شوطهاى گذشته باطل است و باید طواف را از سربگیرد و بعد از آن نماز طواف و سعى و تقصیر را بجا آورد و اگر از سه شوط و نیم گذشته و به چهار نرسیده آن را تمام کند با دو رکعت نماز و بعد یک هفت شوط طواف و نماز و سعى و تقصیر را بجا آورد.( آداب و احکام حج، م 560)] و اگر نماز و بقیه اعمال را انجام داده آنها را نیز اعاده نماید. [امام خمینى، آیة الله خامنه‏اى: اگر به اعتقاد صحت بقیه اعمال را انجام داده اعاده آن شوط و نماز کافى است]

مسأله 453- اگر پس از داخل شدن در حجر اسماعیل متوجه مسأله شد و بجاى اعاده آن شوط آنرا از آنجایى که وارد حجر شده تکمیل نموده طوافش باطل نیست و باید آن شوط را اعاده نماید.

مسأله 454- اگر کسى در بعضى از دورها از روى دیوار حجر اسماعیل علیه السلام برود اعاده همان مقدار از شوط کافى است.

مسأله 455- در حال طواف، دست گذاشتن روى دیوار حجر اسماعیل علیه السلام جایز است و به طواف ضرر نمى‌‌‌رساند گر چه احتیاط مستحب در ترک است.

 



[ ۱۳٩۳/٦/۱ ] [ ٤:۱۱ ‎ب.ظ ] [ معین الحاج ] [ نظر شما () ]
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
درباره وبلاگ

دل‌‌گویه:

بـهوش ايدل كه ميقات است اينجـا

مــحـل نفـى و اثــبـات اسـت ايـنجا

از اينـجا ساز وحدت مى‌‌شود سـاز

از ايــنـجـا مـى‌شـود پـــــرواز آغــاز

بـــگــو لـبــيـــك يـا مـعـبـود لـبـيـــك

مــرا تـنها تـويى مـقـصـود، لـبـيـــك


ايميل مدير وبلاگ
Email Icon by Parstools.com


امکانات وب