اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ المَهدِي صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً ‏وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً ::::::: براى سلامتى و تعجيل در ظهور امام زمان (عجّل الله تعالي فرجه الشريف) صلوات :::::::: اللّهمَّ صَلّ عَلى مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم


میعادگه رب
لینک دوستان

در طول تاریخ، پس از وقایع غصب حق امیرالمؤمنین (علیه السّلام) و ظلم به حضرت زهرا (سلام الله علیها)، میان علما و شعرای شیعه و سنی بحث و مناظره‌‌ و مشاعره‌‌‌‌های فراوانی واقع شده است.

در ادامه مطلب، شعری که یکی از ناصبی‌ها در مورد برائت از خلفا سروده و جواب مرحوم شیخ بهایی (قده) به او را بخوانید.


ﺑﻪ ﺷﯿﺦ ﺑﻬﺎﯾﯽ (ﺭﻩ) ﮔﻔﺘﻨﺪ ﺷﺨﺼﯽ ﻧﺎﺻﺒﯽﺩﺭ مورد ﺑﺮﺍﺋﺖ و بی‌‌زاری ﺍﺯ ﺧﻠﻔﺎ ﺷﻌﺮﯼ ﺳﺮﻭﺩﻩ است.

شعر آن ناصبی این است:

ﺃﻫﻮﻯ ﻋﻠﻴّﺎً ﺃﻣﻴﺮﺍﻟﻤﺆﻣﻨﻴﻦ ﻭﻻ *** ﺃﺭﺿﻰ ﺑﺴﺐّ ﺃﺑﻲ ﺑﻜﺮٍﻭ ﻻ ﻋﻤﺮﺍ

ﻣﻦ ﺍﺯ ﺩﻭستان ﺍﻣﯿﺮمؤﻣﻨان هستم ﻭ ﺭﺍﺿﯽ ﺑﻪ سبّ و ﻟﻌﻦ أﺑو ﺑﮑﺮ ﻭ ﻋﻤﺮ ﻧﯿﺰ ﻧﯿﺴﺘﻢ

ﻭﻻ ﺃﻗﻮﻝ ﻭﺇﻥ ﻟﻢ ﻳﻌﻄﻴﺎ ﻓﺪﻛﺎً *** ﺑﻨﺖﺍﻟﻨﺒﻲ ﺭﺳﻮﻝ ﺍلله ﻗﺪ ﻛﻔﺮﺍ

ﻭ ﻗﺎﯾﻞ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﻧﯿﺴﺘﻢ ﮐﻪ ﺍﮔﺮ ﻓﺪﮎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﺧﺖ ﭘﯿﻐﻤﺒﺮ (ص) ﻧﺪﺍﺩﻧﺪ، ﮐﺎﻓﺮ ﺷﺪﻧﺪ

ﺍلله ﺃﻋﻠﻢ ﻣﺎﺫﺍ ﻳﺄﺗﻴﺎﻥ ﺑﻪِ *** ﻳﻮﻡﺍﻟﻘﻴﺎﻣﺔ ﻣﻦ ﻋﺬﺭٍ ﺇﺫﺍ ﺍﻋﺘﺬﺭﺍ

ﻭ ﺧﺪﺍ ﺑﻬﺘﺮ می‌‌داند ﮐﻪ ﺭﻭﺯ ﻗﯿﺎﻣﺖ ﺑﺮ ﺍﯾﻦﻋﻤﻞ ﭼﻪ ﻋﺬﺭﯼ ﻭ ﺗﻮﺟﯿﻬﯽ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﺗﺎ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﻃﻠﺐ ﻣﻐﻔﺮﺕ ﮐﻨﻨﺪ.

 

ﺷﯿﺦ ﺑﻬﺎﯾﯽ(ره) ﺩﺭ ﭘﺎﺳﺦﭼﻨﯿﻦ ﻓﺮﻣﻮﺩ:

ﻳﺎ ﺃﻳﻬﺎ ﺍﻟﻤﺪّﻋﻲ ﺣﺐَّ ﺍﻟﻮﺻﻲ ﻭﻟﻢ *** ﺗﺴﻤﺢ ﺑﺴﺐّ ﺃﺑﻲ ﺑﻜﺮٍ ﻭﻻﻋﻤﺮﺍ

ﺍﯼ ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﺍﺩﻋﺎﯼ ﻣﺤﺒﺖ ﻭﺻﯽﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺭﺍ ﮐﺮﺩﯼ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﯽ ﮐﻪﺍﺟﺎﺯﻩ ﻟﻌﻦ ﺍﺑﯽ ﺑﮑﺮ ﻭ ﻋﻤﺮ ﺭﺍ ﻧﺪﺍﺩﯼ

ﻛﺬِﺑﺖَ ﻭﺍلله ﻓﻲ ﺩﻋﻮﻯ ﻣﺤﺒَّﺘﻪِ *** ﺗﺒّﺖ ﻳﺪﺍﻙَ ﺳﺘﺼﻠﻰ ﻓﻲ ﻏﺪٍ ﺳﻘﺮﺍ

ﻗﺴﻢ ﺑﻪ ﺫﺍﺕ ﺣﻖ ﮐﻪ ﺍﺩﻋﺎﯼﻣﺤﺒﺘﺖ ﺩﺭﻭﻍ ﺑﻮﺩ، ﺩﺳﺘﺎﻧﺖﺑﺮﯾﺪﻩ ﺑﺎﺩ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻓﺮﺩﺍ ﺟﺰﺍﯾﺖ ﺩﻭﺯﺥ ﺍﺳﺖ

ﻓﻜﻴﻒ ﺗﻬﻮﻯ ﺃﻣﻴﺮ ﺍﻟﻤﺆﻣﻨﻴﻦ ﻭﻗﺪ *** ﺍﺭﺍﻙَ ﻓﻲ ﺳﺐ ﻣﻦ ﻋﺎﺩﺍﻩ ﻣﻔﺘﻜﺮﺍ

ﭼﮕﻮﻧﻪ ﻋﺎﺷﻖ ﺍﻣﯿﺮﺍﻟﻤﻮﻣﻨﯿﻦﻫﺴﺘﯽ ﻭ ﺩﺭ لعن ﺩﺷﻤﻦ ﺍﻭ ﺩﺭﻧﮓﻭ ﺗﺎﻣﻞ ﻣﯿﮑﻨﯽ؟

ﻓﺈﻥ ﺗﻜﻦ ﺻﺎﺩﻗﺎً ﻓﻴﻤﺎ ﻧﻄﻘﺖ ﺑﻪِ *** ﻓﺎﺑﺮﺉﺇﻟﻰ ﺍﻟﻠﻪ ﻣﻤﻦ ﺧﺎﻥ ﺃﻭﻏﺪﺭﺍ

ﺍﮔﺮ ﺩﺭ ﻣﺪﻋﺎﯼ ﺧﻮﯾﺶ ﺭﺍﺳﺘﮕﻮﻫﺴﺘﯽ، ﭘﺲ ﺍﺯ ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﺧﯿﺎﻧﺖﻭ ﻏﺪﺭ ﮐﺮﺩ ﺗﺒﺮّﯼ ﮐﻦ

ﻭﺃﻧﻜﺮ ﺍﻟﻨﺺ ﻓﻲ ﺧﻢٍ ﻭﺑﻴﻌﺘﻪُ *** ﻭ ﻗﺎﻝﺇﻥ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ ﻗﺪ ﻫﺠﺮﺍ

ﺁﻥ ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﻧﺺ ﻏﺪﯾﺮ ﻭ ﺑﯿﻌﺘﺶﺭﺍ ﺍﻧﮑﺎﺭ ﮐﺮﺩ، ﻭ ﮔﻔﺖ ﮐﻪﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﻫﺬﯾﺎﻥ می‌‌گوید

ﺃﺗﻴﺖَ ﺗﺒﻐﻲ ﻗﻴﺎﻡ ﺍﻟﻌﺬﺭ ﻓﻲ ﻓﺪﻙٍ *** ﺃﺗﺤﺴﺐ ﺍﻷﻣﺮ ﺑﺎﻟﺘﻤﻮﻳﻪ ﻣﺴﺘﺘﺮﺍ

ﻣﯿﺨﻮﺍﻫﯽ ﻓﺎﺟﻌﻪ ﻓﺪﮎ ﺭﻭ ﺗﻮﺟﯿﻪﮐﻨﯽ، ﺁﯾﺎ ﺧﯿﺎﻝ ﻣﯿﮑﻨﯽ ﺍﯾﻦﻣﺴﺌﻠﻪ ﺑﺎ ﭘﯿﭽﺎﻧﺪﻥ ﻣﺴﺘﺘﺮ می‌‌شود؟!

ﺇﻥ ﻛﺎﻥ ﻓﻲ ﻏﺼﺐ ﺣﻖ ﺍﻟﻄﻬﺮ ﻓﺎﻃﻤﺔٍ *** ﺳﻴﻘﺒﻞ ﺍﻟﻌﺬﺭ ﻣﻤﻦ ﺟﺎء ﻣﻌﺘﺬﺭﺍ

ﺍﮔﺮ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺩﺭ مسأله ﻏﺼﺐﺣﻖ ﺯﻫﺮﺍﯼ أﻃﻬﺮ، ﻋﺬﺭ ﻫﺮﻣﻌﺘﺬﺭﯼ ﺭﺍ ﻗﺒﻮﻝ ﮐﻨﺪ

ﻓﻜﻞُ ﺫﻧﺐٍ ﻟﻪ ﻋﺬﺭٌ ﻏﺪﺍﺓ ﻏﺪٍ *** ﻭﻛﻞﻇﻠﻢٍ ﺗﺮﻯ ﻓﻲ ﺍﻟﺤﺸﺮ ﻣﻐﺘﻔﺮﺍ

ﭘﺲ ﺩﺭ ﻓﺮﺩﺍﯼ ﻣﺤﺸﺮ ﻫﺮ ﮔﻨﺎﻫﯽﯾﮏ ﻋﺬﺭﯼ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺩﺍﺷﺖ، ﻭﺧﻮﺍﻫﯽ ﺩﯾﺪ ﮐﻪ ﻫﺮ ﻇﻠﻤﯽ ﺁﻣﺮﺯﯾﺪﻩ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ

ﻓﻼ ﺗﻘﻮﻟﻮﺍ ﻟﻤﻦ ﺃﻳﺎﻣﻪُ ﺻُﺮﻓﺖ *** ﻓﻲﺳﺐِ ﺷﻴﺨﻴﻜﻢ ﻗﺪ ﺿﻞ ﺃﻭ ﻛﻔﺮﺍ

ﭘﺲ ﺑﻪ ﺁن کسی که ﻋﻤﺮﺵ ﺭﺍﺩﺭ لعن شیخین تان ﺳﭙﺮﯼ ﮐﺮﺩ ﻧﮕﻮﯾﯿﺪ ﮐﻪ ﺿﺎﻝ ﻭ ﮐﺎﻓﺮ ﺷﺪ!!

ﺑﻞ ﺳﺎﻣﺤﻮﻩ ﻭﻗﻮﻟﻮﺍ ﻻ ﻧﺂﺧﺬﻩُ *** ﻋﺴﯽﻳﻜﻮﻥ ﻟﻪُ ﻋﺬﺭٌ ﺇﺫﺍ ﺍﻋﺘﺬﺭﺍ

ﺑﻠﮑﻪ ﺑﺒﺨﺸﯿﺪ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻭ ﺑﮕﻮﯾﯿﺪ ﻣﻮﺍﺧﺬﻩ‌‌ﺍﺵ ﻧﻤﯿﮑﻨﯿﻢ، ﺷﺎﯾﺪ ﺗﻮﺟﯿﻬﯽ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻗﯿﺎﻣﺖ ﻣﻌﺬﺭﺕ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ!

ﻓﻜﻴﻒ ﻭﺍﻟﻌﺬﺭ ﻣﺜﻞ ﺍﻟﺸﻤﺲ ﺇﺫ ﺑﺰﻏﺖ *** ﻭﺍﻷﻣﺮ ﻣﺘﻀﺢٌ ﻛﺎﻟﺼﺒﺢ ﺇﺫ ﻇﻬﺮﺍ

ﭼﺮﺍ ﭼﻨﯿﻦ ﻧﺒﺎﺷﺪ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﯽﮐﻪ ﻋﺬﺭ ﮐﺴﯽ ﮐﻪ لعن ﺷﯿﺨﯿﻦ ﮐﺮﺩﻣﺎﻧﻨﺪ ﺧﻮﺭﺷﯿﺪ ﻧﻤﺎﯾﺎﻥ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﻣﺜﻞ ﺻﺒﺢ ﺩﺭﺧﺸﺎﻥ!

ﺣﺒﯿﺐ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﻟﻬﺎﺷﻤﯽ ﺍﻟﺨﻮﺋﯽ(ﻡ ۱۳۲۴ ﻫـ ﻕ)، ﻣﻨﻬﺎﺝ ﺍﻟﺒﺮﺍﻋﺔ ﻓﯽ ﺷﺮﺡ ﻧﻬﺞﺍﻟﺒﻼﻏﺔ



[ ۱۳٩۳/۳/۱٥ ] [ ٥:٥٠ ‎ب.ظ ] [ معین الحاج ] [ نظر شما () ]
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
درباره وبلاگ

دل‌‌گویه:

بـهوش ايدل كه ميقات است اينجـا

مــحـل نفـى و اثــبـات اسـت ايـنجا

از اينـجا ساز وحدت مى‌‌شود سـاز

از ايــنـجـا مـى‌شـود پـــــرواز آغــاز

بـــگــو لـبــيـــك يـا مـعـبـود لـبـيـــك

مــرا تـنها تـويى مـقـصـود، لـبـيـــك


ايميل مدير وبلاگ
Email Icon by Parstools.com


امکانات وب