اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ المَهدِي صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً ‏وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً ::::::: براى سلامتى و تعجيل در ظهور امام زمان (عجّل الله تعالي فرجه الشريف) صلوات :::::::: اللّهمَّ صَلّ عَلى مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم


میعادگه رب
لینک دوستان

از جمله شبهاتى که امروزه به زائران عمره و حجّ القا مى‌‌کنند این است که مى‌‌گویند: قبورى را که شیعیان و یا دیگر مسلمانان در مدینه منوّره زیارت مى‌‌‌کنند، بیش از 1400 سال است که در آنها مردگان به خاک سپرده مى‌‌‌شوند و هرگز معلوم نیست چه کسانى در آنها مدفونند!!

 

پاسخ این شبهه را در ادامه مطلب آورده‌‌ایم ...


 

پاسخ:

طراح این شبهه نه تنها مى‌‌‌خواهد صاحبان این قبور را زیر سؤال ببرد بلکه با این اندیشه خام  قبور شیخین و حتى پیامبر گرامى  (صلّى الله علیه و آله) را زیر سؤال مى‌‌‌برد؛ زیرا همه آنها بیش از هزار سال پیش به خاک سپرده شده‌‌اند و هرگز معلوم نیست صاحبان آنها چه کسانى هستند. به راستى اندیشه‌‌اى به این خامى و پوچى از انسان‌‌‌هاى دور از فرهنگ شنیده نمى‌‌شود تا چه رسد به انسان‌‌هایى که درصدد ارشاد مردمند.

این قبور بیش از هزار سال است سینه به سینه به مردم رسیده و تا چندى پیش همه این قبور داراى سایبان و گنبد و بارگاه بودند و اسامى صاحبان آنها مشخص بود و در طول این 1400 سال مردم به زیارت آنها مى‌‌‌آمدند. اگر کلنگ وهابیان در سال 1304ه‍ .ش این مقابر را خراب نمى‌‌کرد، تمام آثار این صاحبان قبور به روشنى مشاهده مى‌‌‌شد. جهانگردان در طول سال‌‌ها که به زیارت بقیع آمده‌‌اند حتى کسانى که سفرنامه‌‌‌هاى حج نوشته‌‌اند خصوصیات همه قبور را ضبط کرده‌‌اند.

1. مسعودى (متوفاى 345) مورّخ معروف قبور ائمّه اهل بیت (علیهم السّلام) در قبرستان بقیع را چنین بیان مى‌‌‌کند:

روى قبر آنان سنگى است که در آن نوشته شده است: به نام خداى رحمان و رحیم، سپاس خداى را که امت‌‌ها را نابود و مردگان را زنده مى‌‌‌کند. این قبر فاطمه بنت پیامبر، سرور

زنان جهانیان و قبر حسن بن على بن ابیطالب و قبر على بن الحسین بن ابیطالب و قبر محمّد بن على و قبر جعفر بن محمّد [علیهم السّلام] است. [1]

مسعودى از مورّخان قرن چهارم است. سلفى‌‌‌‌هاى متعصب این قرن و قرن‌‌‌هاى پیش از آن را بهترین قرون تاریخ اسلام مى‌‌‌شمارند و اعمال رایج در بین مسلمانان آن زمان را نشانه مشروعیت آن اعمال مى‌‌‌دانند. متأسفانه این سنگ بزرگ که مسعودى از آن یاد کرده است در اثر سلطه وهّابیان زیر خروارها خاک پنهان گشته و امروزه این قبور اساساً به صورت مشخص از هم شناخته نمى‌‌شوند.

2. ابن جبیر [2] (540 ـ 614 ه.ق)، جهانگرد معروف مشاهد انبیا و صالحان و ائمّه اهل بیت (علیهم السّلام) را در مصر، مکّه معظمه، مدینه منوره، عراق و شام مشاهده کرده و خصوصیات هر یک را به تفصیل در سفرنامه مشهور خود آورده است که نقل همه آنها براى ما امکان پذیر نیست.

3. محمّد بن محمود معروف به «ابن النجار» جهانگرد معروف مسلمان در کتاب «أخبار مدینة الرسول» مى‌‌‌نویسد:

گنبد بسیار بلندى که از قدمت خاصى برخوردار است در اول بقیع موجود است که دو در دارد که هر روز یکى از آنها براى زیارت باز مى‌‌‌شود. [3]

اینها نمونه‌‌هایى است که از سفرنامه‌‌ها نقل کردیم و چنانچه به دیگر سفرنامه‌‌ها مراجعه شود روشن مى‌‌‌گردد که ساختن بنا بر قبور انبیا و اولیاى الاهى یک سنّت دیرینه در میان موحّدان بوده است.

ابن حجاج بغدادى (262 ـ 392 ه.ق) از شعراى بزرگ عراق مى‌‌‌باشد که قصیده‌‌اى را در مدح امیرمؤمنان (علیه السّلام) سروده و در حرم آن حضرت در محضر جمعى ایراد کرده است. او در آغاز این قصیده مى‌‌‌گوید:

یا صاحب القبّة البیضاء على النجف  

من زارَ قبرَک و استشفى لدیک شُفِی

اى صاحب گنبد سپید در سرزمین نجف! هر کس قبر تو را زیارت کند و نزد تو (از خدا) شفا بطلبد، خدا او را شفا خواهد داد.

اصولاً صاحبان این قبرها به صورت متواتر نقل شده‌‌اند و همه مسلمانان جهان صاحبان آنها را مى‌‌‌شناسند. انکار و یا تجاهل سبب نمى‌‌شود که صاحبان این قبور شناخته نشوند.

امروز قبور انبیا و اوصیا در اردن، مصر، عراق، فلسطین و همه جاى جهان اسلام برپاست، بنابراین، نباید بگوییم صاحبان این قبرها هزاران سال پیش به خاک سپرده شده‌‌اند و هرگز کسى نمى‌‌داند که صاحبان آنها کیست؟

صاحبان این قبور به صورت تواتر سینه به سینه نقل شده‌‌اند و نباید با این اندیشه‌‌‌هاى خام، تاریخ اسلام و رهبران دینى را نادیده بگیریم و اگر به این سخن واهى گوش بدهیم، تمام آثار اسلامى زیر سؤال رفته، به فراموشى سپرده مى‌‌‌شوند.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

پى‌‌نوشت‌‌ها:

[1]. مسعودى: مروج الذهب، ج2، ص 288، از نظر مسعودى قبر معروف به قبر فاطمه، به دخت پیامبر گرامى (صلّى الله علیه و آله) تعلّق دارد، در حالى ‌که از نظر ما، متعلّق به فاطمه بنت اسد، مادر امیر مؤمنان (علیه السّلام)  است.

[2]. محمّد بن احمد بن جبیر اندلسى از جهانگردان معروف اواخر قرن ششم است. او سه بار به جهانگردى پرداخته و مشرق زمین را سه بار زیر پا نهاده است، و یکى از سفرهاى او در 578 ه‍ .ق آغاز و در 581 ه‍ .ق به پایان رسیده است. (اعلام، ج 5، ص 319).

[3]. اخبار مدینة الرسول، تحقیق صالح محمد جمال، چاپ مکه مکرمه.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

براى اطلاع بیشتر، مراجعه شود به: جدال احسن، ص 305.

 



[ ۱۳٩۳/۳/۸ ] [ ٢:۳٥ ‎ب.ظ ] [ معین الحاج ] [ نظر شما () ]
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
درباره وبلاگ

دل‌‌گویه:

بـهوش ايدل كه ميقات است اينجـا

مــحـل نفـى و اثــبـات اسـت ايـنجا

از اينـجا ساز وحدت مى‌‌شود سـاز

از ايــنـجـا مـى‌شـود پـــــرواز آغــاز

بـــگــو لـبــيـــك يـا مـعـبـود لـبـيـــك

مــرا تـنها تـويى مـقـصـود، لـبـيـــك


ايميل مدير وبلاگ
Email Icon by Parstools.com


امکانات وب