اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ المَهدِي صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً ‏وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً ::::::: براى سلامتى و تعجيل در ظهور امام زمان (عجّل الله تعالي فرجه الشريف) صلوات :::::::: اللّهمَّ صَلّ عَلى مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم


میعادگه رب
لینک دوستان

همان‌‌‌گونه که در گفتار پیشین ذکر شد، اسرار فراوانى ذیل نام‌‌هاى کعبه در احادیث و روایات بیان شده است. در ادامه، قسمت سوم و آخرین قسمت از اسرار نام‌‌هاى کعبه که اسرار نام‌‌هاى «بکّه و بیت المعمور » است را ذکر مى‌‌کنیم.

 


سه) بکّه‏

این عنوان از قرآن گرفته شده است. در یک آیه واژه «بکّه» با ویژگى‌‌هاى خاصى بیان شده است:

«إِنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِی بِبَکَّةَ مُبارَکاً»[1]؛

«نخستین خانه‏اى که براى مردم بنا شده، همان است که در مکه است.»

درباره بکّه احتمالات مختلفى است که در مباحث پیشین به آنها اشاره شده است.

یکى از احتمالات درباره واژه «بکّه» این است که این کلمه یکى از نام‌‌هاى «کعبه» است.

عبدالله بن سنان از امام صادق (علیه السلام) درباره این نامگذارى سؤال مى‌‌کند، امام (علیه السلام) مى‌‏فرماید: «زیرا مردم در اطراف آن و درون آن مى‌‏گریند.»[2] لذا از این‏که خانه خدا پیوندى با اشک و آه دارد و از برکات و خیراتى براى انسان به ارمغان مى‌‏آورد، وسیله هدایت بشر است. خانه‌‏اى با جایگاه کعبه مى‌‏تواند هادى بشر باشد، دست او را تا وصول به مقصود بگیرد و او را راهنمایى کند. این مهم با تضرع، راز و نیاز با خدا و اشک و آه امکان‏پذیر است.

چهار) بیت المعمور

عنوان مزبور در سوره طور آمده است:

«وَالطُّورِ وَکِتابٍ مَسْطُورٍ فِی رَقٍّ مَنْشُورٍ وَالْبَیْتِ الْمَعْمُورِ»[3]؛

«قسم به کوه طور و قسم به کتاب نوشته شده در صفحه‏اى گشاده و قسم به بیت‏المعمور.»

یکى از معانى «بیت معمور» خانه خداست. این خانه همواره آباد است. آبادانى کعبه به دومعنا مى‌‏تواند باشد: یکى این‏که همواره این خانه روى زمین آباد بوده است و اگر هم کسى آن را تخریب کرده، با سرعت تجدید بنا و آباد شده است. دیگر این‏که «بیت معمور» اشاره به عمران و آبادى معنوى است. کعبه نخستین معبد روى زمین است که محاذى بیتى در آسمان قرار دارد. «بیت معمور» خانه‏اى است در آسمان که محاذى آن بر روى زمین، کعبه قرار دارد. در بعضى تفاسیر از امام باقر (علیه السلام) حدیثى نقل است که فرمود:

«خداوند زیر عرش چهار استوانه قرارداد و آن را ضراح نامید و این بیت معمور است. خداوند به ملائکه امر فرمود تا حول آن طواف کنند، سپس آنها را مبعوث فرمود و به آنها گفت که در زمین خانه‏‌اى مانند آن بنا کنند و به تمام زمینیان دستور داد تا گرد آن طواف کنند.»[4]

بنابراین، «بیت معمور» یا عنوانى است براى خود کعبه یا اسمى براى خانه‏‌اى در عرش الاهى که کعبه به محاذات آن بر روى زمین قرار دارد. به ‏هر تقدیر کعبه نسبتى با آسمان و عرش خدا دارد و از آن‏ جا تنزل یافته است و رشحه‌‏اى از بهشت درون خود دارد. کعبه این عظمت را از خدا دارد. گفتگویى است میان کعبه و خدا:

«چهار هزار سال آن کعبه معظّم را بتخانه آذرى ساخته بودند تا از غیرت نظر اغیار به خداوند خود بنالید که: پادشاها مرا شریف‌‏ترین بقاع گردانیدى، و رفیع‌‏ترین مواضع ساختى، بیت ‏الحرام نام من نهادى و امن و امان خلق در من بستى. پس به بلاء این اصنام مبتلا کردى. از بارگاه جبروت بدو خطاب رسید که: آرى چون خواهى که معشوق صد و بیست و چهار هزار طهارت باشى و خواهى که همه اولیا و صدّیقان و طالبان را در راه خود بینى و آن را که خواهى به ‏ناز در کنارگیرى، و صد هزار ولىّ و صفىّ را جان و دل در راه خود به تاراج دهى، کم از آن نباشد که روزى چند در بلاء این اصنام بسازى، و صفات صفا و مروه را در بطش قهر فروگذارى. سنّت ما چنین است، کسى را که روزى دولتى خواهد بود، نخست او را از جام قهر شربت محنت چشانیم. خواست ما این است و بر خواست ما اعتراض نه، و حکم ما را مردّ نه، وضع ما را علّت نه: نفعل ما نشاء ونحکم ما نرید.»[5]

در تفسیر کشف الاسرار درباره بیت معمور به نکاتى جالب برمى‏خوریم: «بیت معمور خانه‌‏اى است در آسمان هفتم که به حذاء عرش الاهى بنا شده است، حرمت آن در آسمان مانند حرمت کعبه است روى زمین، هر روز هفتاد هزار ملک گرداگرد آن طواف مى‏‌کنند و در آن نماز مى‏‌گزارند و این داستانى ابدى است. بیت معمور خانه‏اى در بهشت بود که خداوند آن را براى توبه آدم (علیه السلام) به زمین آورد. سپس آن را به آسمان برد و به‏ جاى آن روى زمین کعبه بنا شد و خداوند کعبه را هر سال با عبادات مردم آباد مى‏‌کند.» [6]


 

پى‌‌نوشت‌‌ها:

[1] . آل‏عمران: 96.

[2] . علل الشرایع، ج 2، ص 297.

[3] . طور: 1- 4.

[4] . بیان السعادة، ج 4، ص 117

[5] . کشف‏الاسرار، ج 3، ص 237- 238

[6] . همان، ج 9، ص 333.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

منبع: اسرار عرفانى حج ؛ ص170ـ 172.

 



[ ۱۳٩۳/۳/٧ ] [ ٢:۳٤ ‎ب.ظ ] [ معین الحاج ] [ نظر شما () ]
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
درباره وبلاگ

دل‌‌گویه:

بـهوش ايدل كه ميقات است اينجـا

مــحـل نفـى و اثــبـات اسـت ايـنجا

از اينـجا ساز وحدت مى‌‌شود سـاز

از ايــنـجـا مـى‌شـود پـــــرواز آغــاز

بـــگــو لـبــيـــك يـا مـعـبـود لـبـيـــك

مــرا تـنها تـويى مـقـصـود، لـبـيـــك


ايميل مدير وبلاگ
Email Icon by Parstools.com


امکانات وب